• SzE

Hogyan élhetsz 100 évig? 11 egészséges szokás, ami segíthet

A US News weboldal adta közre[i] egy 2009-es tanulmány eredményét a British Medical Journal beszámolójából, amely a hosszú élet titkát kutatta. Mintegy 20.000 britet vizsgálva az alábbi 11 szokás elsajátítását javasolják, ha szeretnénk sokáig egészségesen élni.

1. Ne menj nyugdíjba!

- Már ami az inaktivitást illeti. Így teszik például Olaszország Chianti régiójában is, ahol magas arányban fordulnak elő 100 évesnél idősebb emberek. Miután valaki nyugdíjba megy, kis kertjét műveli, szőlőt termeszt, vagy zöldségeket ültet – gyakorlatilag nem válik inaktívvá. Természetesen nemcsak kertészkedéssel lehetünk sokáig aktívak, 87 éves nagymamám például szinte minden nap sétál egy nagyot és a családnak varr is emellett.

2. Használj fogselymet mindennap!

- Egy 2008-as New York Egyetem által közzétett tanulmány kimutatta, hogy ha naponta használunk fogselymet, az csökkenti a szájban található baktériumok számát, amelyek fogínybetegségeket okoznak. Más kutatás szerint pedig akiknek magas a szájukban található baktériumok száma, hajlamosabbak arra, hogy megvastagodások alakuljanak ki az ereikben, ami a szívbetegség egyik előjele lehet.

Bár egy sürgősségi osztályon dolgozó orvos szerint szimplán arról is szó lehet ennél a szokásnál, hogy aki naponta használ fogselymet, valószínűleg más tekintetben is figyelmes az egészségét illetően. Biztos, ami biztos, azóta igyekszem naponta fogselymezni.

3. Mozogj!

- Azt hiszem ezt a pontot nem is kell részletezni, ahogy nem is lehet elégszer hangsúlyozni. Mindenesetre a kutatások szerint már napi 30 perc séta nagyban javíthatja egészségi állapotunkat.

4. Egyél rostdús gabonát reggelire!

- Ha teljes kiőrlésű gabonát eszünk reggelire, segítünk egy stabil vércukorszintet biztosítani a nap folyamán. Ferrucci kutatása szerint ez akár a kettes típusú diabétesz megelőzésében is segíthet.[ii]

5. Aludj legalább hat órát naponta!

- Ferrucci szerint „Az alvás az egyik legfontosabb funkció, amit a testünk arra használ, hogy sejtjeinket szabályozza és gyógyítsa. Számításaink szerint a minimum óraszám, amire az idősebb embereknek szükségük van, hogy ezt a gyógyító REM fázist elérjék, körülbelül hat óra.”[iii]

6. Teljes értékű ételeket együnk, ne étrendkiegészítőket!

- A szelén, a béta-karotin, a C és E vitamin néhány azok közül az alkotóelemek közül, amelyek igazán antiaging, azaz öregedést gátló funkcióval rendelkeznek. Sajnos nincs bizonyíték arra, hogy ilyen anyagú tabletták szedésével is elérhetnénk ezt a hatást. Ferrucci szavait idézve: „Több mint 200 különböző karotinoid és 200 különböző flavonoid van egy szem paradicsomban. Ezek az anyagok komplexen együtt hatnak, és segítik egészségünket, jobban mint egy-egy anyag önmagában, mint például a likopin vagy a C-vitamin.”

7. Légy kevésbé neurotikus!

- A száz pluszos korosztály kutatásánál érdekes módon azt is észrevették, hogy kevésbé időznek a problémáikon. Fő az optimizmus!

8. Élj úgy, mint egy hetednapi adventista!

- Azoknak az amerikaiaknak, akik hetednapi adventistáknak vallják magukat, az átlag várható élettartamuk 89 év, körülbelül egy évtizeddel több, mint az átlag amerikainak. Ennek a vallásnak egyik fő tana, hogy testünk Isten ajándéka. Követői általában nem dohányoznak, nem isznak alkoholt. Jellemzően vegetáriánus étrendet követnek, amiben dominálnak a gyümölcsök, zöldségek, babfélék és olajos magvak, illetve odafigyelnek a testmozgásra. A családra és a közösségre is nagy hangsúlyt fektetnek.

9. Legyenek szokásaid!

- A száz pluszosok általában szigorú rutin szerint élnek, egyfajta étrendet követnek, és egész életükben hasonló tevékenységeket végeznek. Az időben való lefekvés és felkelés is egy jó szokás, ami segíthet tartósan egészségesen élni.

10. Maradj kapcsolatban!

- A gyakori közösségápolás, a baráti kapcsolatok kulcsfontosságúak a depresszió elkerülésében, ami korai halálhoz vezethetne.

11. Légy lelkiismeretes!

- Az egyik legfontosabb személyiségjegy, ami a hosszú életű embereket általában jellemzi, a lelkiismeretesség – azaz körültekintőnek, kitartónak, és jól szervezettnek kell lenni – írja Howard Friedman és Leslie Martin The Longevity Project című könyve[iv]. Egy tanulmányt is olvashatunk benne, amely 1500 gyermeket vizsgált nyolc évtizeden keresztül. Azok a gyerekek, akik körültekintők és megbízhatók voltak, éltek a legtovább. A szerzők szerint valószínűleg azért is, mert jobban követték az orvosok utasításait, gyakrabban vizsgáltatták ki magukat, illetve általában boldogabb házasságról számoltak be, és jobban élvezték a munkájukat, mint kevésbé lelkiismeretes társaik.

Szeretnél nemcsak hosszan, de egészségesen is élni? Azt hiszem érdemes kipróbálni ezt a 11 szokást. Kezdd el még ma!


[i] Deborah Kotz: 11 Health Habits That Will Help You Live to 100https://health.usnews.com/health-news/family-health/living-well/articles/2009/02/20/10-health-habits-that-will-help-you-live-to-100 letöltés dátuma: 2019.06.07.


[ii] Newby PK1, Maras J, Bakun P, Muller D, Ferrucci L, Tucker KL.: Intake of whole grains, refined grains, and cereal fiber measured with 7-d diet records and associations with risk factors for chronic disease.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18065595


[iii] Deborah Kotz: 11 Health Habits That Will Help You Live to 100https://health.usnews.com/health-news/family-health/living-well/articles/2009/02/20/10-health-habits-that-will-help-you-live-to-100 letöltés dátuma: 2019.06.07.


[iv] Deborah Kotz: 11 Health Habits That Will Help You Live to 100https://health.usnews.com/health-news/family-health/living-well/articles/2009/02/20/10-health-habits-that-will-help-you-live-to-100 letöltés dátuma: 2019.06.07.

190 megtekintés

©2019 by egeszseghirnok.